2023. február 17.
A turizmust is elérő kormányzati takarékossági intézkedések részeként összesen 4 milliárd forint értékű támogatást vontak vissza felújításra kijelölt Hunguest-szállodáktól – ez gyakorlatilag a Kisfaludy-programból 2020-ban elnyert 17,7 milliárd forintnyi támogatásuk közel egyharmada. Mi lesz ezeknek a projekteknek a sorsa?
Három szállodát érintenek a kormányzati takarékoskodási intézkedések következtében visszavont támogatások: a Hunguest Hotel Aqua-Solt, a Hunguest Hotel Freyát és a Hunguest Hotel Peliont. Felülvizsgáljuk a projektek műszaki tartalmát, a munkálatokat átütemezzük és saját forrásból fogjuk elindítani a fejlesztéseket. Továbbra is elkötelezettek vagyunk amellett, hogy az érintett házaink is megújulva üdvözölhessék vendégeiket.
A Hunguest Hotels Magyarország történetének legnagyobb szállodafejlesztési programját menedzseli, javarészt saját finanszírozás mellett, és az 50 milliárd forintos összköltségvetés kevesebb mint egyharmadát teszi ki a Kisfaludy Szálláshelyfejlesztési Konstrukció keretében elnyert állami támogatás, a projektek támogatási intenzitása 25-50 százalék között mozog.
Bízunk benne, hogy a turisztikai kormányzás a jövőben mérlegeli majd fejlesztési pályázatok kiírásának lehetőségét a koronavírus-járvány, az orosz–ukrán háború közvetett hatásai és az energiaválság által sújtott turisztikai szektor számára.
Elegendő lesz-e az eredetileg tervezett 50 milliárd a programmal érintett tizennégy Hunguest-szálloda felújítására tekintettel az építőanyagok már korábban begyűrűző drasztikus drágulására, az energiaválságra és az inflációra, vagy felül kellett írniuk a terveiket? Mely hotelek felújításával készültek el mostanáig és mit adnak át idén?
Tizenkét szállodát érint a fejlesztési program, hiszen a Grandhotel Galya és a Lifestyle Hotel Mátra már nem tartozik szállodaláncunkhoz. E két projekt esetében a Hunguestnek megítélt támogatási összeget visszafizettük a támogatónak. Eddig már több mint 600 megújult szobát adtunk át vendégeinknek, 2021-ben elkészült a hévízi Hunguest Panoráma, tavaly pedig megnyitott a teljeskörűen felújított Hunguest BÁL Resort Balatonalmádiban és a Hunguest Bük keleti szárnya Bükfürdőn.
A legtöbb projekt esetében a pincétől a padlásig felújítjuk a szállodákat, tehát nem csupán belsőépítészeti átalakításról van szó. A vendégek által elsősorban érzékelhető esztétikusabb terek mellett az épületek teljes körűen megújulnak gépészetileg és energetikai szempontból is. Az építőipar a turizmushoz hasonlóan óriási kihívásokkal küzd, ugyanúgy érinti a magas energiaár, az alapanyagárak drasztikus emelkedése és a munkaerőhiány. Mindezek ellenére a felújítások ütemterv szerint haladnak, ami hatalmas eredmény a jelenlegi gazdasági környezetben.
Hogyan alakult tavaly az árbevételük és az üzemi eredményük a szállodaláncnál, és az érdekeltségükbe tartozó Balatontouristnál? Sikerült már elérni, netán meg is haladni a 2019-es szintet?
A Hunguest Hotels és a Balatontourist közvetett tulajdonosa az OPUS Global Nyrt., amely egy tőzsdén jegyzett társaság, így a konszolidált éves jelentés hivatalos közzététele előtt nem szolgálhatok pontos adatokkal. Annyit azonban elárulhatok, hogy a körülmények ellenére sikeresnek mondható a 2022-es évünk. Mind a Hunguest, mind a Balatontourist csapata keményen dolgozott azért, hogy a tavalyi válságos év eredményes legyen.
Éves szinten mekkora volt a Hunguestnél az energiaköltség-növekedés? Ezt hogyan menedzselték rövid távon, illetve fogják hosszabb távon?
Minden egyes házunk esetében más ez a szám, de három-nyolcszoros a növekedés mértéke. A kérdéskörrel 2021 nyarán kezdtünk el foglalkozni komolyabban, már ekkor bevezettünk olyan energiatakarékossági intézkedéseket, amelyek a vendégélmény érdemi befolyásolása nélkül akár 30-40 százalékos megtakarítást eredményeztek. 2022 során ezeket az intézkedéseket folyamatosan felülvizsgáltuk, kerestük azokat a lehetőségeket, ahol hatékonyabbá tudjuk tenni az energia felhasználást. Fontos lépés volt a kollégák edukációja, hogy mindenki a megfelelő gondossággal járjon el az energetikai rendszerek kezelésekor.Emellett 2022 elején elindítottuk megújuló energia beruházási programunkat, négy szállodánkon már fent is vannak a napelemek, további kettőre pedig a következő hónapokban telepítünk. Nagyszabású izzócsere programot indítottunk, korszerű LED izzókkal szereltük fel az általunk üzemeltetett fürdőket és szállodákat, ezzel is csökkentve az épületek áramigényét.
Magyarországhoz hasonlóan sem Ausztriában, sem Montenegróban nem voltunk kedvezményezettjei ilyen jellegű támogatásnak.
Bevételi oldalon milyen áremelést tudtak érvényesíteni a szállodáikban?
Áraink követik a piaci mozgásokat, viszont a tavalyi energia- és alapanyagár-emelkedést nem hárítottuk át teljes mértékben a vendégekre, hiszen ez egyértelműen forgalomcsökkenéshez vezetett volna. Árazáskor sok tényezőt veszünk figyelembe, egy dologból azonban biztosan nem fogunk engedni: a megfelelő ár-érték arányból. Szállodáinkban a szobaár tartalmazza a fürdőbelépőt is a félpanziós ellátás mellett, így egy olyan időszakban, amikor a vendégek kétszer is meggondolják, hol költsék el a pihenésre szánt forintjaikat, a Hunguest, reményeink szerint, még vonzóbb választássá vált.
Korábban a munkaerőhiány volt az ágazat legnagyobb problémája. Ezt mostanra megfejelte a dolgozók részéről érkező bérnyomás. Hogyan kezelik ezt a kettős kihívást: béremeléssel, rezsitámogatással, cafeteriával, netán külföldi munkaerő alkalmazásával?
Számos fürdővárosban a legnagyobb foglalkoztatók között vagyunk, ez komoly felelősséggel jár, hiszen jelentős hatással vagyunk az adott településen élő családok megélhetésére. Az energiaár-robbanás súlyosan érintette cégünket 2022-ben, de ennek ellenére nettó 100 ezer forint rezsitámogatást folyósítottunk munkavállalóinknak. A 2023-as bérfejlesztési programunk első lépéseként minden kollégánk százalékosan kétszámjegyű emelésben részesült januártól.
A munkaerőhiány nem mérséklődik, a legnehezebb housekeeping és vendéglátás területre toborozni. Most úgy látjuk, hogy amennyiben hazai munkavállalókat nem találunk bizonyos feladatokra, úgy kiegészítő jelleggel egyes szállodáinkban idén már mi is foglalkoztatni fogunk külföldi munkavállalókat – ez Magyarországon immár széles körben alkalmazott gyakorlat a turizmus és vendéglátás területén.
Azon dolgozunk, hogy egyre vonzóbb munkáltatóvá váljon a Hunguest, ennek egyik eleme, hogy az iskolai-óvodai szünetek alatt ingyenes gyermekfelügyelettel segítjük kisgyermekes kollégáinkat. Úgy gondolom, hogy a veszélyhelyzeti korlátozások miatti 2020-2021-es féléves üzemszünet alatt is bebizonyítottuk, munkavállalóink számíthatnak ránk. Azt a nehéz időszakot ugyanis munkaidő-csökkentés nélkül, mindenkit teljes állásban megtartva vészeltük át.
A válsághelyzetekből a tőkeerős cégek gyakorta nyertesként szoktak kikerülni, mert ilyenkor tudnak jó áron felvásárolni. A Hunguestnél terveznek-e bővüléssel, vagy csak a meglevő krízis megoldására koncentrálnak?
2023 már a negyedik év, amikor sorozatos válsághelyzettel találja szembe magát az iparág. Küzdöttünk a koronavírus-járvány miatt meghozott korlátozó intézkedések hatásaival, összesen nyolc hónapon át bezárásra kényszerültünk, kitört az orosz–ukrán háború, elszálltak az energia- és az alapanyagárak. A válságmenedzsment már a mindennapok része. Emellett az 50 milliárd forint összértékű szálláshely-fejlesztési beruházásunkat menedzseljük, amely válságmentes időszakban sem lenne egyszerű feladat. Harmadrészt pedig a Hunguest átalakításán dolgozunk, az arculattól a reggelisztenderdig újratervezzük a szállodaláncot, új kultúrát és gondolkodást honosítunk meg.Mindeközben pedig keressük a lehetőségeket a terjeszkedésre és egyre több helyen szeretnénk Hunguest-élményt nyújtani a vendégeinknek. 2022-ben megvásároltuk, és amit fontos kiemelni, sikerrel integráltuk a Hotel & Eger Parkota hálózatunkba, továbbá elnyertünk egy üzemeltetési szerződést is egy Kaposváron épülő új szállodára.
Óriási eredmény, és a mögöttem álló csapat munkáját dicséri, hogy a rendkívül nehéz 2022-es évben bővülni tudtunk. A nagy kapacitású, fürdő melletti szállodák piacán kívánjuk erősíteni jelenlétünket, mind a Hotel Eger & Park, mind a kaposvári projekt megfelelt ennek a feltételnek. A saját tulajdonú házak mellett szeretnénk bővíteni üzemeltetési szerződéseink számát is, jelenleg a nyíregyházi és a jövőbeni kaposvári szálloda esetében rendelkezünk ilyennel. Keressük a lehetőséget, hogy a Hunguest közel három évtizedes szállodaüzemeltetési tapasztalatát jövőbeni partnereink hasznára is fordítsuk, és bővüljön portfóliónkban a nem saját tulajdonban lévő házak száma. Azon dolgozunk, hogy a Hunguest brandhez történő csatlakozás a legmagasabb értéket teremtse egy szállodatulajdonosnak.
Hogyan akarja magát pozicionálni a Hunguest a magyar és a térségi piacon? Mi a víziójuk?
Fürdőélményt, minőségi gasztronómiát és önfeledt pihenést kínálunk megfizethető áron Zalakarostól Szegeden át Nyíregyházáig minden szállodánkban. Az egyes házaink már korábban is nagyon hűséges visszatérő vendégkörrel rendelkeztek. Viszont a lánchoz már csak kisebb részük kapcsolódott, köszönhetően annak, hogy korábban rendkívül heterogén volt a kínálati palettánk összetétele, a három csillagos városi hoteltől a négycsillag superior wellness-szállodáig mindenféle kategória képviseltette magát, ugyanazon márkanév alatt. Ez hosszú távon fenntarthatatlan a vendégélmény sérülése nélkül, akadályozta az egységes marketingkommunikációs aktivitásokat, a hatékony értékesítési tevékenységet és a megfelelő sztenderdek alkalmazását.
A márka megújításának szándéka együtt jár-e a profiltisztítással?
A 2020 óta végbement eladások és akvizíciók egy irányba mutatnak és a fejlesztési programunk is azt a célt szolgálja, hogy a portfóliónkba tartozó házak azonos színvonalon szolgáltassanak vendégeiknek.
A Lifestyle Hotel Mátra wellness-szállodaként illeszkedne a portfóliójukhoz. Azt miért adták el a BDPST Groupnak?
A portfóliónk jó részét már ekkor is a nagy kapacitású, városi környezetben elhelyezkedő, fürdő melletti szállodák tették ki. A Lifestyle Hotel Mátra a Grandhotel Galyával együtt hegyvidéki szállodák, egyik sem fürdővárosban található, így eltérő jellemzőkkel bírtak a szállodalánc többségét alkotó hotelekhez képest.
Két, egykori osztrák síszállodájukon a korábbi vevő, szintén a BDPST Group, éppen most adott túl. Nem merült fel, hogy visszaveszik őket, továbbterjeszkedve ezzel Ausztriában?
Akvizíciós tevékenységünket jól átgondolt stratégia alapján hajtjuk végre, így nem merült fel, hogy visszavásároljunk két olyan szállodát, amelyet nemrég adtunk el a portfólió döntő többségét alkotó házakhoz képest eltérő jellemzőik miatt.
Mit terveznek a portfólióból végképp kilógó két budapesti házukkal?
A Hotel Platánus 2013 óta hosszú távú bérleti konstrukcióban fogad rendvédelmi dolgozókat, dolgozói szálláshelyként üzemel. A háromcsillagos Hotel Millennium kiváló elhelyezkedése okán népszerű választása a külföldi, főként buszos csoportoknak. Mindkét szállodánknak nagy szerepe volt a Hunguest társadalmi felelősségvállalásában. Tavaly több mint 12 ezer vendégéjszakát töltöttek el térítésmentesen az Ukrajnából menekülők a két hotelben.
Mik a szándékaik franchise fronton?
A lillafüredi Hotel Palotával történő együttműködésünk idén tavasszal véget ér. Sikeres éveket tudhatunk magunk mögött, emelte a Hunguest fényét a Palotaszálló, viszont teljesen más termék, mint a többi hotelünk.
A Mészáros Csoport érdekeltségébe tartozó Riva's Hotels & Resorts Opatijában épülő új luxus-szállodájának üzemeltetésére a Marriott branddal kötött megállapodást. Nem jelentkeztek rá, hogy a tulajdonosi kapcsolódás okán majd azt is a Hunguest üzemeltethesse?
A Hunguest Hotels a négycsillagos wellness-szállodák üzemeltetésében rendelkezik évtizedes tapasztalattal. A horvát piacon és az ötcsillagos szegmensben vannak tapasztaltabb szereplők. 2020 óta azon dolgozunk, hogy egységesítsük a portfóliót, ezt a célt szolgálja a megvalósuló fejlesztési programunk, ugyanezen elgondolás mentén értékesítettünk szállodákat és vásároltunk tavaly egy olyat, amely megfelel a stratégiai céljainknak.
Szállodáik klasszikus vendégköre a fürdőkedvelő, de árérzékeny idősebb korosztály. Hogyan alakult át a célközönségük, és mit tudnak kínálni régi törzsvendégeiknek, akik esetleg már nem tudják megfizetni a minőségi szintet lépett házaik árait?
Vitatkoznék ezzel, a Budapesten kívül eltöltött vendégéjszakák számát tekintve a Hunguest piacvezető. Ezt azt jelenti, hogy szállodáinkban a teljes magyar utazni vágyó és ehhez forrással rendelkező lakosság képviselteti magát, hiszen a belföldi szabadidős turizmus Budapest esetében nem számottevő. A top három leisure vendégszegmens egyike valóban az idősek, a gyermekes családok és a párok mellett. Nem érzékelünk számottevő lemorzsolódást, régi törzsvendégeink is örömmel veszik birtokba a megújult szobákat. Szenior ajánlatainkkal, időszakos akcióinkkal az idősebb korosztály is megtalálja a számára megfelelő pihenési lehetőséget. És ne feledkezzünk el az üzleti és konferenciaturizmusról sem, amelynek szintén jelentős szereplői vagyunk. Ha kapacitás szerint sorba állítjuk a vidéki konferenciaszállodákat, akkor a top 10 között három Hunguest-házat is találunk.
A Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatósági elnöke hét eleji évértékelőjénígéretesnek ítélte a magyar turizmus idei kilátásait, előrevetítve a 2019-es „bezzegév" rekordjának beállítását. Ön milyen évre számít? Mit mutatnak az előfoglalási adataik a következő hónapokra?
Bizakodó vagyok, jól indult az évünk. Tavaly rengeteg erőforrást fordítottunk arra, hogy jó töltöttséggel vágjanak neki szállodáink 2023-nak, az év első negyedére kiemelkedő foglaltsági szinttel bírnak a Hunguest házai.